Ankieta

Uważnie przeczytaj wszystkie pytania i wybierz jedną odpowiedź. Zsumuj punkty i przeczytaj

naszą ocenę.

 

1) Twoje dziecko tłumaczy coś koledze, koleżance. Czy często się zdarza, że denerwuje

się, gdy kolega nie może go zrozumieć i zaczyna tłumaczyć od początku?

a) Tak, bardzo często tak się zdarza.

b) Nie, nigdy.

c) Czasami, ale niezbyt często.

 

2) Dajesz dziecku do układania dość trudne puzzle. Nie może sobie z nimi poradzić.

Jak się zachowuje?

a) Spokojnie układa tak długo, aż wreszcie ułoży.

b) Prosi Cię o pomoc.

c) Odchodzi od zabawy, zapowiadając, że więcej nie będzie ich układało.

 

3) Gdy zaczynasz opowiadać dziecku bajkę, która jest dość długa to:

a) Z zaciekawieniem słucha, nie przerywając.

b) Co chwila przerywa i pyta, co będzie dalej.

c) Od czasu do czasu prosi o przerwanie czytania, bo musi obejrzeć ilustracje.

 

4) Twoja pociecha ogląda bajki w telewizji. Nagle na ekranie pojawiają się jakieś

zakłócenia – obraz na chwilę znika i znów pojawia się. Co robi dziecko?

a) Bez chwili wahania bierze pilota i zaczyna przerzucać kanały.

b) Przerywa oglądanie i odchodzi od telewizora.

c) Prosi Cię o pomoc.

 

5) Na placu zabaw dzieci tłoczą się do karuzeli, na której może usiąść tylko

5 osób. Kilkoro dzieci czeka w kolejce. Jak zachowa się Twoje dziecko?

a) Stanie na końcu kolejki i poczeka, aż miejsce się zwolni.

b) Zacznie odliczać dzieci i zastanawiać się, kiedy będzie mogło usiąść.

c) Bez zastanowienia stanie na początku i będzie uważało, że pierwsze zwolnione

miejsce powinno być dla niego.

 

6) Czy Twoje dziecko ma jakąś ulubioną zabawę, przy której musi się skupić, wytrwać, być przez pewien czas skoncentrowane wyłącznie na tej zabawie?

a) Nie, nie ma takiej zabawy.

b) Tak, ma wiele takich zabaw.

c) Ma taką zabaw, ale nie przepada za nią.

 

7) Czekasz z dzieckiem na autobus, który dość długo nie nadjeżdża. Jak zachowuje

się pociecha?

a) Siedzi i cierpliwie czeka na przyjazd autobusu.

b) Proponuje powrót do domu, wzięcie taksówki... Marudzi i zapowiada, że nigdy

więcej nie wybierze się z Tobą w taką podróż.

c) Od czasu do czasu zadaje pytanie – czy długo będziecie czekać, kiedy autobus

przyjedzie?

 

8) Kupujesz dziecku wymarzoną zabawkę, która składa się z wielu drobnych części. Kiedy dziecko ją rozpakowuje?

a) Natychmiast, jeszcze w sklepie. Nie chce zgodzić się na rozpakowanie w domu.

b) Ogląda, ma ochotę otworzyć, ale tego nie robi. Przyjmuje tłumaczenie, że części

łatwo pogubić.

c) Nie próbuje otwierać. Tłumaczy Tobie i sobie, że najlepiej otworzyć w domu, bo

wtedy nic się nie pogubi.

 

9) Czy zdarza się, że Twoje dziecko nie może spać w nocy, która poprzedza jakiś

ważny dzień – gwiazdka, urodziny, bal w przedszkolu?

a) Nie, raczej jest spokojne w takiej sytuacji. Cieszy się , ale zasypia spokojnie.

b) Bywa mniej spokojne, pyta, kiedy to coś się wydarzy.

c) Tak, prawie nigdy w takich sytuacjach nie śpi.

 

10) Zaplanowałeś pójście z dzieckiem do kina. Niestety, przy kasach jest długa

kolejka. Co w tej sytuacji proponuje Ci dziecko?

a) Byście stanęli i poczekali chwilę.

b) Zrezygnowali z filmu i przyszli innego dnia, kiedy kolejki nie będzie.

c) Poszli na spacer i przyszli później. Może kolejki nie będzie i wtedy kupicie bilety

na późniejszy seans.

 

11) Twoja pociecha wymarzyła sobie malowanie na szkle. Proponujesz jej różne

farby. Jedne z nich będą trwalsze, ale trzeba będzie czekać, aż dzieło porządnie

wyschnie, inne mniej trwałe, ale za to obraz szybciej będzie gotowy. Które

farby wybierze?

a) Raczej te trwałe wymagające dłuższego wysychania pracy, ale gwarantujące

większą trwałość dzieła.

b) Zdecydowanie te mniej trwałe, ale dające szybki efekt.

c) Będzie się zastanawiało, które wybrać. Poprosi Ciebie o radę.

 

12) Twój malec umówił się z kolegą na placu zabaw. Czekacie na przyjaciela, bo

się spóźnia. Co proponuje Ci dziecko?

a) Zrezygnowanie z czekania i zmianę planów spaceru.

b) Jeszcze chwilę chce czekać, ale niezbyt długo.

c) Chce czekać do skutku. Mówi, że nawet jeśli kolega bardzo się spóźni, to i tak

chce na niego poczekać.

Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo

13) Pytasz pociechę, co wydarzyło się w przedszkolu, na urodzinach kolegi czy

podczas spaceru. W jaki sposób Ci odpowiada?

a) Bardzo krótko. Nigdy nie mówi o szczegółach. Czasem kwituje jednym zdaniem.

b) Jeśli zadajesz pytania, odpowiada na nie. Samodzielnie nie snuje zbyt długiej

opowieści.

c) Zawsze jest to długa, obszerna opowieść. Wiele w niej szczegółów.

 

14) Twoja pociecha dostała jakąś drobną kwotę pieniędzy w ramach prezentu

imieninowego. Jak wydaje te pieniądze?

a) Natychmiast. Nie zastanawia się na co, byleby tylko coś kupić.

b) Zastanawia się na co przeznaczy pieniądze, radzi się , ale nie zamierza zbyt długo

ich przechowywać.

c) Postanawia odłożyć pieniądze, uzbierać ich więcej i dopiero wtedy zaplanować

zakupy.

 

15) Przygotowujesz dziecku strój na bal przebierańców. Niestety, dziecko musi

kilka razy przymierzać go. Jak zachowuje się pociecha?

a) Dzielnie znosi wszystkie przymiarki i podczas każdej z nich cieszy sęi z efektu

końcowego, choć wcale tego efektu nie widać.

b) Nie protestuje, gdy prosisz o kolejną przymiarkę , ale wciąż pyta, kiedy strój będzie gotowy.

c) Głośno protestuje, a nawet zapowiada, że jeśli jeszcze raz poprosisz o przymierzanie

stroju, to zrezygnuje z balu i całego zamieszania związanego z przygotowaniami.

 

Punktacja

 

Numer pytania

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Odpowiedź a

3

1

1

3

1

3

1

3

1

1

1

3

3

3

1

Odpowiedź

b

1

2

3

1

2

1

3

2

2

3

3

2

2

2

2

Odpowiedź

c

2

3

2

2

3

2

2

1

3

2

2

1

1

1

3

 

Sprawdź, czy odpowiedziałeś na wszystkie pytania. Zsumuj punkty i przeczytaj, jak to jest

z cierpliwością Twojej pociechy:

Od 15 do 25 pkt: Cierpliwość Twojego dziecka jest godna podziwu. Wydaje się, że nie ma takiej sytuacji, w której mogłoby stracić cierpliwość. Chwilami może się wydawać (a może tak jest), że pociecha jest wręcz flegmatyczna czy pozbawiona energii do działania. Pomyśl, z czego może to wynikać? Co może to oznaczać? Każda skrajność nie jest  dobra ani dla dziecka, ani dla jego relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Jeśli więc uznasz, że Twoje dziecko jest zbyt cierpliwe, może wręcz flegmatyczne, że brakuje mu energii, pomyśl, co możecie razem zrobić, by pojawiło się jej więcej. Może  udałoby się namówić pociechę do rozwinięcia jakichś zainteresowań? Może więcej ruchu? Może więcej zabaw angażujących energię, a potem wyzwalających ją?

Od 26 do 35 pkt: Twoje dziecko jest cierpliwe, gdy sytuacja i zadanie do tego zachęcają czy wręcz zmuszają i jak się zdaje niecierpliwe, gdy ma to uzasadnienie. Bywa więc, że potrafi czekać, być skupione, ale gdy sytuacja jest zbyt długo monotonna, wyraźnie nieuzasadniająca konieczność bycia cierpliwym, dziecko zaczyna protestować i pokazuje, że w nieskończoność nie może tkwić w niekorzystnym dla siebie „zawieszeniu”. Twoja pociecha doskonale rozróżnia sytuacje, kiedy cierpliwość jest wskazana, wymagana i mile widziana, i te, kiedy już nie powinno być dla niej miejsca. Inne dzieci mogą brać przykład z Twojej pociechy, a Ty powinieneś być dumny, że masz tak wyważone dziecko.

Od 36 do 45 pkt: Niestety, Twoje dziecko należy do tych, o których się mówi „w gorącej wodzie kąpane”, czyli porywcze, szybkie i niecierpliwe. Wymaganie od niego bycia cierpliwym wydaje się często oczekiwaniem niemożliwym do  spełnienia. Twoja pociecha nie jest w stanie czekać na swoją kolejkę podczas zabawy, milczeć, gdy inni mówią, ustępować, gdy sytuacja tego wymaga. Często nie reaguje na zakazy, prośby i polecenia. Nie dopuszcza innych do głosu, nie pozwala koledze bawić się zabawką, na którą ono ma w danej chwili ochotę. Domaga się natychmiastowej odpowiedzi na stawiane pytania, szybkiego zaspokajania potrzeb i realizowania jego planów. To, co ono wymyśli, powie, zaplanuje jest najważniejsze i wszyscy powinni natychmiast przystąpić do działania. Spróbuj pomóc dziecku nauczyć się większej cierpliwości. Bądź stanowczy w swoich oczekiwaniach i konsekwentny w działaniach, w przeciwnym razie Twoja pociecha będzie coraz bardziej niecierpliwa, a inni coraz mniej tolerancyjni dla jej zachowań.

 

Wyszukała i opracowała: Iwona Namysł

Bip

Ramowy rozkład dnia

Kubusiowe Kuchcikowo